Serwis instalatora czy producenta? Wyjaśniamy!
SERWIS INSTALATORA CZY PRODUCENTA? WYJAŚNIAMY!
Autoryzowany serwis, autoryzowany instalator, serwis i gwarancja producenta producenta, serwis i gwarancja instalatora. Można się pogubić. Nie dla każdego zawiłość modeli sprzedażowych jest jasna. Różnice są znaczące i mogą wpływać na decyzje zakupowe. Dlatego postanowiliśmy trochę te kwestie wyjaśnić.
Od początku
Zacznijmy zatem od początku. Decydując się na montaż pompy ciepła chcemy aby urządzenie było bezawaryjne i działało długie lata. W większości przypadków tak właśnie jest. Zdarzają się jednak sytuacje gdzie konieczna będzie wizyta serwisanta. I wtedy ważne jest w jakiej formie mamy przez producenta czy dystrybutora rozwiązaną kwestię serwisowania urządzenia.
Istnieją dwa podstawowe modele serwisu gwarancyjnego:
- Serwis realizowany przez instalatora,
- Serwis realizowany jest przez autoryzowanego serwisanta (może też nim być instalator).
Jak pewnie się domyślacie każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy czy jak to mówi klasyk plusy dodatnie i plusy ujemne 😊
Gwarancja instalatora
Pierwszy model, czyli gwarancja po stronie instalatora ma ten zasadniczy plus, że nie trzeba szukać w internecie czy w kartach gwarancyjnych nr telefonu do Autoryzowanego Serwisu, tylko dzwonimy do firmy, którą znamy i która kilka dni montowała nam pompę ciepła. Znamy już te osoby i często jest to firma lokalna z niedalekiej okolicy. Bardzo ważne jest również to, że ta sama firma odpowiada za część freonową, elektryczną i hydrauliczną całej instalacji. W związku z tym koszt przeglądu gwarancyjnego obejmuje również część hydrauliczną, o której w czasie przeglądu często zapominamy. A przecież trzeba sprawdzić ciśnienia w naczyniach przeponowych, oczyścić filtry czy wymienić anodę magnezową w zasobniku CWU. Minusem tego modelu może być sytuacja, w której firma realizująca nam montaż pompy ciepła, nie jest rzetelna i po dokonaniu montażu „zapomina” o swoich klientach, nie odbiera telefonów i ciężko się z nią umówić na przegląd gwarancyjny. Całe szczęście takich sytuacji jest coraz mniej, bo producenci pomp ciepła mający ustalony taki model współpracy z instalatorami zaczęli mocniej ich sprawdzać i rozliczać z reakcji gwarancyjnych. W przypadku zachowania nieakceptowalnego, opisanego powyżej, firma taka traci autoryzację.
Gwarancja producenta
Drugi opisywany model to gwarancja realizowana przez autoryzowany serwis. W większości tego typu rozwiązań pierwszą różnicą z jaką się spotykamy to fakt, że uruchomienia pompy ciepła po montażu przez instalatora musi dokonać właśnie autoryzowany serwis. Wiemy z doświadczenia jako instalatorzy, jak również analizując wpisy na rożnego rodzaju forach branżowych, że może to trwać czasami długo. Szczególnie taka sytuacja ma miejsce teraz, kiedy mamy do czynienia z dużym wzrostem zapotrzebowania na pompy ciepła. W większości przypadków na takie uruchomienie nie powinno się czekać dłużej niż dwa tygodnie, co nie jest problemem w okresie wiosenno-letnim lecz dwa tygodnie w okresie grzewczym to już jest wyzwanie dla mieszkańców. Ewidentnym plusem tego modelu jest to, że w przypadku awarii producent czy dystrybutor przesyła serwis autoryzowany i nie obchodzi klienta czy firma jest na miejscu, nie musi wydzwaniać i prosić się o serwis. Jest też „plus ujemny” tego rozwiązania a mianowicie serwis gwarancyjny nie obejmuje części hydraulicznej i w przypadku jej awarii i tak musimy skontaktować się z instalatorem. Co za tym idzie chcąc utrzymywać całą instalację w dobrej formie musimy liczyć się kosztem przeglądu pompy dla autoryzowanego serwisu i kosztem przeglądu instalacji hydraulicznej dla instalatora.
Podsumowanie
Jak widać każde z rozwiązań jest inne. Można też spotkać się oczywiście z sytuacją że firma instalacyjna jest również autoryzowanym serwisem i wszystko robi sama – tak jest również z naszą firmą w przypadku kilku marek. Mamy nadzieję że te kilka zdań, naprawdę skrótowego omówienia, pomogło zrozumieć zawiłości gwarancyjno-serwisowe w pompach ciepła. W przypadku jakiś dodatkowych pytań nasz zespół jest do dyspozycji i zawsze postara się pomóc i wyjaśnić. Zapraszamy do kontaktu!